Oog voor Gedrag

Aan de thema-tentoonstelling ”Oog voor Gedrag” -van 4 oktober t/m 27 december 2008– namen 69 kunstenaars deel.

Ed Hazebroek - Uilenvlucht


Ed Hazebroek - Uilenvlucht


Ransuil - Asio otus (Linnaeus, 1758)
Long-eared Owl / Waldohreule / Hibou moyen-duc

Ransuilen worden in de winter gezellig. Vaak met tientallen bij elkaar maken zij gebruik van gemeenschappelijke roestplaatsen. Doordat zij stil zitten en hun verenkleed de kleur van boomschors heeft, vallen de vogels ondanks hun aantal niet erg op. Soms stuit je in het bos op zo’n roestplaats, die zich verraad door de vele uilenballen en uitwerpselen onder de boom. Als er dan oogcontact is en deze bosbewoners weten zich ontdekt vliegen ze vaak weg. Een bijzondere ervaring als de uilen plotseling met hun onverwacht grote vleugels en geluidloze vlucht het luchtruim kiezen! Vooral als het al wat tegen de avond loopt, willen ze nog wel eens speciaal over je heen vliegen, als om te kijken wie die onrust nou veroorzaakte.

techniek: aquarelverf
formaat: 50½ x 41cm


<< previous 18 uit 69 next >>
Return



Om te overleven moeten dieren vanaf de geboorte tot de dood tal van obstakels overwinnen. Deze hindernissen zijn nagenoeg voor alle organismen gelijk, of het nu walrussen, wenkbrauw albatrossen, wormsalamanders of wantsen zijn. Ze moeten allemaal opgroeien, voedsel, beschutting en een partner zoeken, communiceren en vijanden te slim af zijn. Hoe elke soort "the struggle of life" voltooit en uiteindelijk zijn genen doorgeeft aan volgende generaties is evenwel ongekend divers en doet onderzoekers nog geregeld achter de oren krabben. Gedrag blijkt een wereld vol merkwaardige, mysterieuze én indrukwekkende geheimen.
„Kortom, een boeiend onderwerp voor onze eerste thema-tentoonstelling”, zegt galeriehouder Willem H. Smith. „Veel kunstenaars trekken geregeld de wildernis in en verdiepen zich soms zodanig in een diersoort dat zij zich er haast mee vereenzelvigen. Het komt zelfs voor dat ze facetten van gedrag visualiseren die nooit eerder door fotografen konden worden vastgelegd.”
Hij noemt als voorbeeld de broedzorg van het houtsnipwijfje. „Bij gevaar klemt ze haar jongen tussen de poten en brengt ze de kuikens een voor een vliegend in veiligheid. Kees van der Wal, jarenlang koddebeier op Schiermonnikoog, had driemaal het geluk het transport met eigen ogen te aanschouwen. Helaas heeft nog niemand dit verbluffende fenomeen kunnen fotograferen. We ‘behelpen’ ons voorlopig met Archibald Thorburn en Rodger McPhail, Britse natuurschilders die dit gedrag met hun penselen prachtig vastlegden.”
De 69 schilders en beeldhouwers maken de bezoeker deelgenoot van hun fascinatie voor een van de meest interessante  takken van de biologie. Deze aanpak is op het gebied van ”wildlife art” in Nederland nooit eerder vertoond.

© Kunstgalerie Oog voor Natuur